články

Visual merchandiser – povolání snů?

Nedávno jsem četla zajímavý článek: Jak se stát stylistou… Začalo to tím, že daná stylistka, o které se zde psalo, začínala jako visual merchandiser. Pousmála jsem se. Tuhle práci přece znám! :) Ale hned mě napadlo - kolik z vás asi ví, co tenhle job obnáší? ...

Jak praví Wikipedie aneb nejdřív trocha teorie:

"Visual Merchandising – je obor, zabývající se péčí o zboží, a to především v maloobchodním prodeji. Merchandising v sobě zahrnuje celou řadu aktivit, které vykonávají jak výrobci, tak prodejci a nebo specializované reklamní agentury. Jde o jeden ze základních nástrojů marketingové oblasti nazývané podpora prodeje. Smyslem těchto činností je zajistit zboží k dispozici zákazníkům – nakupujícím v požadovaných parametrech a tím zvýšit prodej a zisk.

Merchandiser se stará o vizuální stránku celé prodejny, má na starosti aranžování výloh nebo figurín, vystavování zboží na obchod a sledování průběžné rotace zboží."

(Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Merchandising)

Zdroj: http://merchandisingmatters.com

Jak jsem se k tomu dostala?

Hledala jsem práci a věděla, že musím prostě dělat něco tvůrčího a nevšedního, zajímavého a bezpodmínečně v oboru s módou, která mi vždycky byla blízká. Narazila jsem na inzerát: Dekoratér/Visual Merchandiser. Pro jistotu jsem zalovila virtuálním prstem v internetovém slovníku, abych věděla, o co tady vlastně jde. Jaká byla mimo definici moje představa o této pozici? Co tam budu dělat 8 hodin denně – převlíknu figuríny a za dvě hoďky jdu "dom" ne? To se mi ale zdálo jako dost naivní představa, tak jsem to šla prověřit osobně.

Pohovor byl úžasný, totálně mě bavil. Nebyla jsem nervózní jako obvykle, cítila jsem se tam jako ryba ve vodě. Nejdříve jsme probrali můj skromný životopis, pak došlo na praktickou zkoušku dovedností – sestavení outfitů pro dva fiktivní zákazníky. Vařila jsem tak trochu z vody a vybírala jen tak nějak citem, nepřemýšlela jsem nad tím, proč beru to či ono. Když na mě zkoušející udeřila, proč zrovna tahle kombinace, spustila jsem, že studentka (kterou jsem dostala jako zadání) je zrzka a že jí tohle barevné ladění skvěle zvýrazní.

Moje budoucí šéfka vypadala nadšená. Když pak za pár dní volala, že mě berou, měla jsem obrovskou radost – ještě netušíc, jak je tato práce náročná...

Zdroj: http://marcianassrallah.com.br, Zara TRF – Oxford Street

Zdroj: http://cargocollective.com/laurensaville/Visual-Merchandising

 

Trocha teorie z praxe - způsoby prezentace a nástroje prodeje

Nástup ihned, kvůli rychlému zaučení. První dvě směny rovnou dvanáctky, abych co nejrychleji pochytila základní pojmy, a tak hltám všechny ty zásady, které se musí dodržovat, a pravidla, která se nesmí porušovat. Jeden den děláš tohle, další den toto, během všeho ještě tohle. „A to se dá opravdu stíhat?“ Moje lektorka byla vážně profík a lítala jak tryskáč po prázdné obloze. Zvládla zázraky na počkání, nemožné do 5 minut. Já jsem se během prvních pár týdnů oťukávala (a to i doslovně – těch modřin!) a doufala, že brzy budu vědět co a jak.

Základní poučky

Prodejna se skládá ze:

  • stěn (rozdělených podle počtu modulů)
  • nábytku (např. kruháč, stůl, téčko, tank)
  • výloh
  • prostoru kolem kasy
  • převlékacích kabinek
  • skladu

Zdroj: http://jodiehilton.com/visual-merchandising

Stěny jsou klíčové, najdete na nich nové kolekce, nejčastěji obsahují celky zaměřené na určité téma - sportovní, elegantní, džíny, atd. Co vidíte oblečené na figuríně ve stěně, byste měli podle pravidel najít taktéž na tomto místě (skvělý tip pro vaše nakupování).

Na nábytku se nachází zbytek zboží, může být řazeno podle barev nebo podle sortimentu. U nás to fungovalo tak, že v dámském oddělení našla ženská na jednom tanku (největší kus nábytku) sukni, halenku, svetřík v podobné barevné škále a byla schopná se obléknout pomalu od hlavy až k patě, kdežto v pánském oddělení byl jeden tank vyčleněn pouze na trička, druhý na kalhoty. Způsob nákupu žen a mužů se totiž podstatně liší. Chlap potřebuje nutně tričko, tak jde pro triko a s ním taky odchází. Ženská potřebuje něco na sebe, nechá se inspirovat, obvykle odchází s více kousky, které vlastně ani nepotřebovala, ale jsou táááák božíííí :-). Jistě to znáte.

Sklad je malý prostor, který musí pohltit nekonečné množství zboží. Ve skladu se nacházejí police nebo pojízdné regálové klece. Pohyb po nich připomíná opičky v zoo. Vlezete mezi dvě klece a lezete po policích střídavě po patrech jednou a druhou nohou nahoru. Pozor, gymnastický trénink podmínkou – klece se rozjíždějí od sebe, naštěstí pro nás ta kolejnice, ve které se klece pohybují, není nekonečná.

Zdroj: http://www.chinafashionbloggers.com

Rutina - koloběh zboží po prodejně

Pohyb zboží po prodejně je další nedílnou součástí práce vizuála nejen proto, aby nové zboží mohlo být vystaveno na nejlepších místech, ale taky proto, že zboží ukáže svou variabilitu –tričko s potiskem se může hodit do sportovního outfitu nebo se sáčkem a sukní jako mladistvý náznak elegance. New arrivals (nově příchozí zboží) vyžaduje lákavé místo, aby se zákazník o něm dozvěděl co nejdříve, proto starší zboží putuje na jiné místo a dělá prostor pro novinky. Postupně se prostřídávají a téměř každý kousek dostane šanci se někde zviditelnit. Proto za týden až dva nehledejte vyhlídnutý kousek na stejném místě, určitě už si užívá jiný post.

Zdroj: http://hijabsegiempat.com

Práce ve výškách

Stěny jsou složené z polic, obručí a tyčí a musím říct, že dostat tu zatraceně těžkou polici po vratkém žebříku nahoru a tam ji pak zavěsit, bylo na začátku nad mé síly. Člověk mého vzrůstu sotva ze žebříku dosáhne, kam je potřeba. Na špičkách, s nataženýma rukama těžknoucíma každou vteřinou jsem se snažila trefit do mnohdy již zkřivených háků ve stěnové konstrukci. Pak jsem se modlila, ať police drží jako přibitá, aby nespadla zákazníkovi (nebo vám ? :-)) na hlavu.

Stěna se u nás obměňovala co 14 dní podle předem připravené instrukce (papírové předlohy, kterou jsem měla za úkol co nejlépe napodobit, a zboží, které jsme skladem neměli, jsem musela nahradit nějakými podobnými kousky), takže jsem za chvíli i pro práci s policemi získala správný grif. Když se v průběhu týdnů něco dobře prodávalo, bylo potřeba do stěny doplnit něco, co se tam hodilo stylově i barevně. Než jsem dokončila všechny stěny na obchodě, už tady byly instrukce nové a jelo se znovu od začátku.

Mám tady jednu fotku džínové stěny – nejspíš jedna z mých posledních. Všimněte si, jak zajímavě jsou zavěšeny rifle v pravé horní části. Fotka není bohužel natolik kvalitní, abyste mohli mrknout na poskládání džínsů v polici. Nezkušeného člověka by ani nenapadlo, kolik různých variací se dá vymyslet.

Práce s figurínami

Na první pohled by se mohla jevit jako vysněná činnost všech v srdci stále malých holčiček.

Nee...

Figuríny jsou těžké a tvrdé a odmítají s vámi jakkoliv spolupracovat. Oblékání figurín by mohlo s přimhouřením oka připomínat převlékání neposedného dítěte před odchodem na procházku. Figurína vám sice nikam neutíká a dokonce si ji můžete rozložit na díly, ale to se může záhy stát komplikací. Jednotlivé kousky těl si nemáte kam položit, takže o ně v průběhu převlékání stihnete ještě 3x zakopnout a nechtíc přeřazit pár zákazníků.

Nachystané oblečení ve správné velikosti ještě neznamená, že se vám do něj figuranta povede obléct, pokud zaujímá nějakou krutopřísnou pózu. Musíte tedy vybrat větší a začít znovu od začátku, a pak šikovně zakamuflovat, že oblečení nesedí, jak by mělo. Když má mít figurína několik vrstev, je boj přes ně všechny sundanou paži provléct a správně ji zachytit. Po hodinovém zápase nás čekají ještě další tři adepti....

Zdroj: http://driverlayer.com

Zdroj: https://www.pinterest.com/ajengka/display/

 

Zdroj: www.haikudeck.com

Slevy(!)

Nenáviděla jsem je a nenávidím je i dnes, kdy už v obchodě nepracuju. Prodejna je v průběhu slev neupravená, všechno jedním vrzem ve stěnách na obručích, maximálně seřazené podle typu oblečení a barev. Žádné vystavené nastajlované figuríny. Prostě nic hezkého. Na druhou stranu vše za přijatelné ceny. Jakožto zákazník se velice nerada ve slevách prohrabuji – prostě to neumím, zatímco jiné ženy tohle vyhledávají a právem se pak pyšní, jak levně parádní kousek ulovily…

Slevy pro vizuála ale znamenají: během krátké chvíle všechno překopat – vše pověsit na ramínka a umístit do stěn a na nábytek. Nad všechny položky navěšet ukazatele s cenou. Do výlohy zavěsit plakáty s upozorněním o slevách či výprodeji. Tohle se připravuje po uzavření obchodu (v obchoďácích tedy po 21. hodině) a pak se veškeré zboží na prodejně musí přecenit, i kdyby se mělo jet nepřetržitě až do rána a ráno nová šichta.

Hlavně přijít včas, protože před otvíračkou musejí být veškeré slevové ukazatele a celá prodejna nafocená a poslaná šéfům.

Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Výlohy

Výloha je lákadlem před vstupem do obchodu. Musí být vždy čistá - jak vevnitř, tak i zvenčí. Tím pádem každé ráno začíná tím, že se provede kontrola skla (pozor hlavně na spodní část, kde děti občas zkoušejí dělat připlácnutím obličeje prasátko). Vše musí pryč – otisky i prach ještě před otevřením.

Zdroj: http://marcianassrallah.com.br, Printemps

 

Zdroj: http://lenasha.ru/trudovyebudni/item/unesennye-vetrom

Zdroj: http://buildmediamarketing.com/visual-merchandising-displays-and-sales

Když dorazí na obchod dekorace pro nové výlohy, je jich všude plno. Hned když jsou k dispozici i instrukce k jejich uspořádání a návrh pro outfity figurín, začíná rošáda. Jakmile jste ve výloze, jste středem pozornosti. Lidé na vás hledí jako do akvária s barevnými rybičkami.

Zdroj: facebook: PROMOD DE – Show im Schaufenster (šou ve výloze)

Balík s dekoracemi do výlohy může obsahovat např. obrovskou nálepku skákajícího chlapíka s roztaženýma rukama i nohama – říkáte si – sakra, jak tohle nalepím… Mám jen jeden pokus… Odlepím tedy kousek ruky od podkladu a už se mi to kroutí v ruce a chce se to slepit k sobě. Polep i sklo se musí postříkat čističem na okna a poté je možné s nálepkou pohybovat, vyhlazovat a zbavovat ji bublin. Zbývající tekutina se pak odpaří a s nálepkou už nikdo krom nenechavých dětských prstíků ani nehne. Jindy se v poštovním balíku dočkáte hliníkových trubek, klíče se šroubky, maticemi a můžete se stát na chvilku montérem konstrukce připomínající stavební lešení (ještě, že jsem vyrostla mimo jiné s taťkou v garáži).

Zdroj: http://pixshark.com/shoe-window-display-ideas.htm

Zde se fantazii meze nekladou a výlohu může zdobit opravdu vše – žehlicí prkno a natáčky, labutě, obří ovoce, autobus i kýčovití sádroví trpaslíci. Prodejci se předhánějí v kreativitě prezentace.

Zdroj: http://imgkid.com (jen ta visačka by neměla být vidět)

Zdroj: http://cargocollective.com/laurensaville/Visual-Merchandising

Zdroj: http://lenasha.ru/trudovyebudni/item/unesennye-vetrom

Zdroj: http://www.dashamisura.ru

Zdroj: http://cargocollective.com/laurensaville/Visual-Merchandising

Uťapané ručičky a obří nálepky nejsou jediné komplikace. Pak jsou tady ještě "boží zásahy" shůry - kdy vám do výlohy začne při oblevě kapat ze střechy a na vás je, abyste rychle vymysleli, jak kbelík začlenit do celkového aranžmá výlohy. Jinak každá ta špinavá kapka dopadne na podlahu a rozstříkne se přímo na vyleštěné sklo.

Zdroj: http://marcianassrallah.com.br, Ralph Lauren – My wardrobe

Prodavač/vizuál

Když se pohybujete po prodejně, je jedno, jakou visačku máte na krku. Jakmile vás osloví zákazník, musíte ho obsloužit, ať už zrovna máte v rukou hromadu bund, kterou sotva unesete, nebo se na špičkách na žebříku natahujete k zavěšení riflí na nejvyšší tyč ve stěně. Mimo jiné: tipujete na pokladně, přijímáte a vybalujete zboží, naceňujete, kódujete, obsluhujete, skládáte, věšíte, žehlíte, doplňujete zboží, uklízíte zapomenuté kousky z kabinek a urovnáváte rozházené hromádky triček a zboží spadlé z ramínek. Nemůžete si během pracovní doby sednout, ani se opřít, nemůžete si oddychnout. Práce nikdy nekončí, ale o to rychleji to utíká.

Zdroj: http://cargocollective.com/laurensaville/Visual-Merchandising

I hodinky nebo kosmetika se dají prezentovat neobvykle:

Zdroj: http://cargocollective.com/laurensaville/Visual-Merchandising

https://dreamgolive.wordpress.com

Ve zkratce a na závěr…

Vzhled prodejny musí být vždy perfektní, je to vizitka vizuála.

Obchod by měl vypadat jako zrovna otevřená bonboniéra. Vše urovnané, dokonalé, neosahané a nerozházené. Je to jako nabídka v cukrárně – každý kousek musí vypadat lákavě, aby zákazníka zaujal a vedl ho k vyzkoušení a případnému nákupu. Je to vyčerpávající a náročné fyzicky a kolikrát i psychicky, když už si opravdu nevíte rady, když nestíháte, když nemáte kam vystavovat zboží, atd. Ale zároveň je na tom něco zatraceně lákavého, něco krásného a neodolatelného, něco tak tajemně přitažlivého, zajímavého, co na mě volá: „Pojď, budeme si hrát“. A je to opravdu hra – s barvami, styly, možnostmi a kombinacemi, je to o citu a vkusu a fyzické zdatnosti :-)

Snad vás tato hra inspiruje i při výzdobě vašich zdejších flérovských výloh :-)

Zdroj: http://blog.mannequinmadness.com


Tak co, kdo chce být vizuál?

Obdivujete prodejnu nějaké určité značky? Všimli jste si někdy toho, jak se promění prodejna při výprodeji?

Máte nějakou zajímavou zkušenost, o kterou byste se rádi podělili? Narazili jste na nějakou fotku s úžasným aranžmá?
Podělte se s námi! :-)

 

 

Úvodní foto: blog https://newyorkonanickel.wordpress.com/2011/03/21/macys-flower-show/

Komentáře

Vložení komentáře: Pro přístup k této funkci se prosím přihlaste nebo se nejprve zaregistrujte.
Provozovatel jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely. Více informací. Souhlasím