Procházím jednou z mnoha obrovských hal. Všude to tepe, lidé se shlukují kolem stolků s novými materiály, sledují šikovné ruce předvádějících, které známými technikami vytváří naprosto nové postupy, o kus dál se návštěvníci účastní workshopů zdarma, listují knížkami, doslova osahávají a zkouší si vše, co Creativeworld nabízí. Jako vždy byly tři dny na tomto veletrhu zoufale málo. Po loňském ročníku, kdy se zdálo, že se progres malinko zpomalil, se totiž letos v lednu vrátil v plné síle. A tak vám po všech těch jarních akcích a kampaních mohu konečně zase ukázat, jak mě zasáhl Creativeworld. Oficiálně největší světový veletrh kreativních technik a potřeb. A za mě místo, ze kterého nebudete chtít nikdy odejít.  :)

Pokaždé mě nadchne, jak moc všechny na CW zajímá vaše osobnost. Jaké máte na danou věc názory. A to, jak chcete věci vyjádřit právě vy. Žádné hranice, žádná omezení. Zní to jako klišé, já vím. Ale tady opravdu zapomeňte na nerudné vystavovatele, kteří vás očima pálí dva metry od stánku. Na CW můžete zkoušet vše, co výrobci nabízí. A klidně po svém. A určitě si s nimi povídejte a dejte jim zpětnou vazbu, budou si jí vážit.

 

Hlavním trendem je osobnost

Trend, který se táhne už několika ročníky, je alespoň malinký osobní vzkaz ve vašem výrobku. Ať už je to na něm krasopisně a za pomoci kaligrafie ručně napsáno (hand-lettering je stále technika č. 1), vypáleno moderními miniaturními pájkami, nebo stříknuto sprejem přes šablonu, jde o to, aby v tom byl vzkaz. Něco osobního. A neexistuje nic, co byste nemohli takovým vzkazem opatřit :)

A propos, když už jsme u těch nástřiků - obrovský rozmach v posledních letech zaznamenal street-art. Původně pouliční underground se rozšířil i do domácností a k tomu, abyste si pokreslili a popsali zdi, už vám nemusí být dvacet. (A ne, opravdu nemám na mysli přitroublá domácí pravidla...)

 

Barvy jsou vůbec velké téma...

Určitě ta videa všichni znáte, na plátně se roztékají akrylové barvy, upravené vhodným médiem a vytvářející fantaskní abstrakce (tzv. akryl pouring). Letošní Creativeworld kromě této techniky zvýraznil i suminagashi (máme o ní krásný článek "Suminagashi - maľba na vodnú hladinu") a samotné pigmenty.

Pigmenty v miniaturních lahvičkách nabídla celá řada vystavovatelů, vzhledem k tomu, že se dají využít opravdu v mnoha technikách. Stále populárnější je také míchat si odstíny vlastní místo hotových kupovaných barev v tubách - ale vyžaduje to trochu znalostí, jak to celé spojit, nezaneřádit přitom zbytečně planetu a aby vám výsledné dílo vydrželo. Není tedy divu, že kreativní knihou roku se v takové atmosféře stala "Kremer pigment recipe book", kniha 37 receptur k práci s pigmenty udržitelnou cestou.

Co se týče barev, na zahraničních trzích stále kralují neonové a metalické barvy. Pokud chcete být letos IN :), zařadíte je tedy do svých výrobků a určitě přidáte i nějaký ten třpyt. Ideálně na tmavém podkladu, kde nejlépe vyniká - od tmavě fialových odstínů do odstínů zelené a modré.

Nové trendy zahrnují také tlumené zemité tóny - od okrové, sépie a terakoty až po mechovou zelenou, která vytváří teplo a takový ten pocit, že je všechno, jak má být :) Jako když se díváte na díla starých mistrů.

No a delikátní pastelové odstíny se také stále těší velké oblibě. Používají se například k přizpůsobení dekorací v domácnosti, hezky vypadají v kombinaci s neonovými nebo měděnými akcenty. A jsou také na prvním místě, pokud jde o barvy na bázi křídy, které zdobí okna a stoly. Barvou Pantone pro 2019 je navíc  Living Coral (16 - 1546). (I o té máme krásný článek - Zkuste korálovou! ;-)

 

Příroda a udržitelnost

...vůbec na letošním Creativeworldu hrály důležitou roli. Snadno použitelné barvicí materiály vyrobené z přírodních barviv, produkty s udržitelnou produkcí, jako třeba papír-maché z recyklovaných novin, palety z vodotěsné lepenky nebo ekologicky certifikované zvýrazňovače, které jejich producent rozdával všem kolemjdoucím, aby upozornil širokou veřejnost, že to jde. Přírodní barvení pak zdůraznili i mnozí producenti barev na vlnu.

Se silným zaměřením letošního ročníku na přírodu byla hlavním motivem samozřejmě populární rostlina monstera. Její výraznou siluetu jste mohli vidět téměř všude. Jako motiv textilních potisků, na samolepkách a razítkách nebo na šicích aplikacích. Kromě motivu monstery pak byly hojně vidět kaktusy - druhá nejpopulárnější rostlina dnešní doby :)

 

V technikách vede zaplétání

Ve snaze o to, aby se bydlení kromě osobitosti stalo také útulným a pocitově hřejivým, se i do moderních interiérů vrací tlusté příze i silnější tkaniny - a s nimi staré dobré macramé. (Možná je vám bližší slovo drhání.) Zaplétá se potom všechno. Třeba z provázků fima se pletou šperky nebo držáky na tužky.

Kromě drhání pak všemu vládne ruční tisk (kromě všudypřítomných razítek se prosadil i linoryt), sítotisk i klasická výšivka jehlou.

 

K vidění byla opět spousta a spousta nových výrobků, materiálů, nástrojů, pomůcek... Nechte se inspirovat fotkami a příště se na Creativeworldu třeba sejdeme ;-) 25. - 28. ledna 2020.

 

PS: A až si začnete chystat vánoční sortiment, strčte do mě, podíváme se spolu ještě na mé úlovky z ChristmasWorldu ;)

 

 

Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jean-Luc Valentin