O tom, že čistota je půl zdraví, dobře věděli už naši předkové, kteří se toto známé pořekadlo také snažili jaksepatří dodržovat. Touha žít v dokonale uklizeném, čistém a voňavém prostoru se nevytratila ani se současným zběsilým tempem doby. Obvyklé úklidové činnosti však rozhodně nelámou rekordy oblíbenosti, ba naopak. Pojďme si je jednou pro vždy zpříjemnit pomocí jedinečné metody úklidové expertky Marie Kondo. Neváhejte a pozvěte ji také do svých domovů!

Pravidelné refreshe v podobě rytmického tance prachovky, hadru, smetáku či vysavače našim obydlím bezesporu svědčí. Jednou za čas se také neváháme pouštět do generálních čistek, při kterých často zjistíme, KOLIKA věcmi (často zbytečnými) si zaplňujeme prostor. V redakci už nějaký čas pilujeme aplikaci minimalismu v životě a jako další level jsme se proto rozhodli vyzkoušet doslova zázračný způsob úklidu Marie Kondo. 

Zdroj: Homes and Property

Zdroj: Knowledge Wharton

Zahoďte na chvíli prachovku a nastartujte změnu!

Fenomén metody KonMari, jež vytvořila japonská úklidová poradkyně Marie Kondo, vykukuje ze všech koutů světových stran. Její cesta k vyklizenému prostoru i čisté mysli prostě láká lidi napříč kontinenty a zřetelně šplhá na žebříčcích oblíbenosti. Ale proč je vlastně tak populární? Funguje? A není trochu směšné věnovat úklidu tolik myšlenek?

No, po pravdě, není. Podle Kondo se totiž často při samotné realizaci úklidu nevědomky dopouštíme chyb, které tuto aktivitu mění v neoblíbenou povinnost, s čímž asi nebudeme polemizovat. Jedná se zejména o snahy uklidit dům nebo byt naráz nebo si naopak každý den vyhrazujeme čas na úklid jen po částech, což pochopitelně nevede k výsledku, ale spíš to postupně vede k jisté frustraci a nelibosti.

Většinou si také úklid představujeme v abstraktní bublině. "Prostě uklidím."

Pro naši mysl je ale daleko optimálnější konkrétní a hmatatelný účinek. To nakonec znáte, když si dáte jasný a zřetelný úkol, nebo si budete týden opakovat, že už byste měli vyprat... A právě díky tomu lze kvalitního výsledku dosáhnout i / právě třeba pomocí metody KonMari.

Umožněte vašemu domovu odlehčení a nadechněte se spolu s ním!

Zdroj: Inc.

Zdroj: pinterest

Zdroj: Mymove

Víte, že:

  • Pojmy uklízení a čištění jsou na první pohled velmi podobné. V praxi se však jedná o činnosti, které jsou zaměřeny na odlišné oblasti.
    Pomocí uklízení se snažíme vypořádávat s jednotlivými předměty, které většinou přesouváme či třídíme.
    Cílem čištění je zase vymést, vytřít špínu a nepořádek.
    Podle Kondo navíc nezáleží, zda máte pro uklízení vlohy či ne, vždy se jej můžete naučit.

Zdroj: Nesting with grace

Metoda KonMari: Vyzkoušejte recept na jednoduchost!

Kouzlo KonMari vychází z filozofie, že každé věci v našem bytě bychom měli vytvořit prostor. Samotnou uklízecí metodu pak charakterizuje zejména uklízení věcí ve správném pořadí pomocí specifického stylu skládání.

KonMari úklid také prochází dvěma fázemi:

  • zbavování věcí a přemýšlení o tom, zda si věc ponechat
  • a přemýšlením o místě uložení.  

Základními stavebními kameny je tedy třídění, skládání a systematické využívání volného prostoru.  

Marie Kondo radí, abychom oblečení skládali do svých skříní podle velikosti, směrem doprava od nejdelšího k nejkratšímu.

Oblečení světlých barev by mělo mít své místo vepředu, tmavé směřuje zase dozadu.

Větší přehlednost vám usnadní i tzv. Bentó systém. Jedná se o japonské krabičky nebo boxy, které jsou dále ještě rozděleny přepážkami na další úložné prostory a části.

Zdroj: FastKlean

Zdroj: Indoindians

Zdroj: pinterest

Kondo také radí, aby byly věci a předměty tříděny podle podobného charakteru. V praxi to znamená, že se spolu bude dařit zvlášť kancelářským potřebám, elektronice, šití, kosmetice, apod. I přestože tento způsob třídění vyžaduje cvik, brzy uvidíte pozitivní výsledky a ukládání již bude probíhat intuitivně. KonMari metodu můžete využít i při balení na cesty. Obsah vašeho kufru bude přehlednější a navíc ušetříte spoustu místa.

Zdroj: Finding Delight

Zdroj: © KonMari

Zdroj: Popsugar.

Zdroj: Popsugar.

Zdroj: pinterest

Zdroj: Jetstar

Zázračný úklid může vymést drobky minulosti i smutku

Zaujala vás metoda KonMari, ale zatím jste neposbírali dostatek energie k její realizaci? Pak vám může podporu poskytnout první česká certifikovaná a autorizovaná KonMari poradkyně Jolanta Kovářová. Tato konzultantka jezdí po celé České republice a pomáhá celé řadě domácností lépe upořádat domácnost i jejich životy. Zájemcům navíc postupně a trpělivě ukazuje techniku skládání, seznamuje je s rafinovanými možnostmi ukládání a také je učí se postupně emocionálně odpoutat od věcí, které již nejsou potřebné.

Prostřednictvím správného uklízení můžeme také odmést špatnou náladu nebo chvilkové pocity smutku. :)

Zdroj: Hive Life

Malý medailonek aneb kdo je úklidová kouzelnice

Možná jste se už s metodou KonMari setkali nebo ji dokonce zkoušíte přenést do praxe. Na tomto místě bychom vám rádi blíže představili Marii Kondo a její cestu k zázračnému úklidu. Drobná Japonka s vřelým úsměvem a úhledně vystříhaným mikádem milovala uklízení již od útlého dětství, kdy občas tajně utíkala z hodin tělesné výchovy, aby mohla srovnat knížky ve třídě. Také velmi ráda rovnala oblečení svých rodičů takovým způsobem, aby ušetřila co nejvíce místa ve skříni.

V dětství také nejraději vyřazovala a vyhazovala nepotřebné věci. Při jednom třídění údajně pocítila obrovský trest a následně se dostavil nervový záchvat, při němž omdlela. Na základě této zkušenosti vymyslela svoji úklidovou metodu, kterou nejprve nazvala Things that spark joy (věci, které nás dělají šťastnými).  

Kondo po maturitě začala studovat sociologii a paralelně se studiem založila firmu orientovanou na poradenství i organizaci úklidu. V roce 2012 začala své zkušenosti a úklidové techniky předávat také pomocí knih, např. Zázračný úklid – pořádek jednou pro vždy či Žít s radostí. Knihy se téměř okamžitě staly žhavým trhákem, přestože kritici byli zpočátku k tomuto revolučnímu konceptu velmi skeptičtí a věřili, že může fungovat spíše v Japonsku, jež je proslulé svým specifickým minimalismem. Celkový počet prodaných výtisků jejích knih činí přes 11 milionů ve 40 zemích světa. Chcete-li se s metodou KonMari více seznámit, můžete k tomu využít také seriál Velký úklid s Marií Kondo na Netflixu.  

Zdroj: Esquire

Redakce testuje: Edice vyzkoušeno na vlastní domácnost

Podle Marie Kondo je úklid pouze nástroj, není to konečný cíl. Zejména této myšlenky jsme se drželi, když jsme zkoušeli postupy KonMari uplatnit i v našich domácnostech.

V úplných začátcích nové kapitoly uklízení by navíc bylo dobré držet se konkrétních fází. Shrnuly jsme je do jednotlivých, praktických tipů vycházejících z knihy Marie Kondo. Na tomto místě je dobré zmínit, že nic se nemá přehánět. Inspirujte se metodou, pokud vás zaujala, a vezměte si z ní pouze ty fragmenty, které nejvíce oceníte. Rozhodně však není nutné (a ani žádoucí) bezhlavě vysypávat každý den obsah batůžků či kabelek a precizně jej přeskládávat.

  • Vše začíná velkou hromadou – základní rada Marie Kondo zní naskládat všechny věci, které k sobě nějakým způsobem patří, na jednu hromadu (knihy na jednu, boty na druhou, atd.). Teprve až uvidíme danou hromadu věcí pohromadě, naplno si uvědomíme, kolik jich vlastníme a kolik jich skutečně potřebujeme či chceme.
  • Radost, to je oč tu běží – základní stavební deskou, na níž je postavena KonMari filozofie úklidu, je myšlenka radosti: to spark joy. V praxi to znamená, že si postupně sednete před připravené hromady věcí a každou z nich zvlášť vezměte do rukou. Pokud při konkrétní věci ucítíte radost, pak si věc ponechte. V případě opačného pocitu se věci zbavte.
    Zpočátku vám bude činit potíže se rozloučit s věcmi, jež vám dala blízká osoba. Pokud tyto předměty máte delší čas a třeba ještě zabalené v krabici, zkuste je rozbalit a používat. Jestliže už vás úplně neoslovují, můžete si je vyfotit na památku, poděkujte za ně a věnujte na místo, kde udělají větší radost.
    Cílem tohoto pečlivého probírání je, aby se ve vaší domácnosti vyskytovaly pouze předměty i věci, které potřebujete, dělají vám radost a skutečně je budete používat.
  • Skládejte jako mistři – dalším geniálním postřehem Marie Kondo je skládání věcí za sebe nikoliv NA sebe. Pokud složíte oblečení speciálním způsobem, který můžete nacvičit pomocí instruktážního videa, můžete jej postavit do libovolného úložného prostoru, díky čemuž se vám značně provzdušní prostor a zároveň budete mít větší přehled o jednotlivých prvcích vaší garderoby. Mnoha lidem je totiž vysloveně protivné vytahovat věci zespodu dosud používaných "komínků", a tak se vlastně spousta oděvů nikdy nepoužije.
    Největší změny se v oblasti skládání dočkají nejspíše vaše ponožky, pokud jste je doposud byli zvyklí rolovat do klubíčka. I tady Marie radí skládat vertikálně.
  • Papírová harmonie – se stohy papírů hroutícími se v tu nejméně vhodnou chvíli jako domeček z karet má zkušenost nejspíše každý. Roztřiďte si papíry podle toho, zda jsou důležité, a nebo obsahují úkoly k řešení. Po vyřešení dané situace si příslušný dokument naskenujte, uložte do digitální složky a papír vyhoďte.
  • Správné místo a (po)řád(ek) – třikrát sláva úložným boxům a krabičkám rozličných velikostí i tvarů! Podle filozofe KonMari náleží věcem prostor, který by měl být stálý.
    S krabičkami také úzce souvisí myšlenka třídit a organizovat věci podle velikosti. Věřte, že vynaložená energie s tříděním se vám velmi brzy vrátí, protože budete vědět, kde konkrétní předmět hledat.

Zdroj: Treehugger

Zdroj: pinterest

Zdroj: Homganize

Zdroj: Container Stories

Fler pomáhá s úklidem

Když už teď víte, jak si efektivně roztřídit, uklidit a vyladit domácnost, je načase se poohlédnout po skvělých úložných vychytávkách. Těmi je Fler doslova hustě protkán. Najdete zde minimalistické, čisté boxy, krabice, truhly, skříně i vychytané police.

Fler tvůrci myslí i na eko čištění v podobě šetrných mýdel na praní a mnoha dalšího. Směle se pusťte do výběru! Úklidová krasojízda právě začíná.

Retro komoda „ Bloom” od decentart

Wood Box od Bella Woods

Háčkované košíky od Maty Design

Dřevěná lékárnička od CVIKR DESIGN

Kam ji dáme? od Dřevomorka

šifonér no. 2 od HOME furniture

dřevěná komoda z 80. let od Romkey

Industriální polička od Malá Dílna

Komoda od Pupik's

MaJas handmade od MaJas handmade

Police domek s okénky od UNLIMITED DESIGN

police - čtverec A od parrot home

Polička - sivé kvetinky od timika111

Sada 3 poliček ze včelího úlu od láska v mýdlu

Hvězdy od An-Pa

S noblesou.. A s medvídkem od Teik

Proutěné koše od Anebra

Kôš filcový II. od F.e.r.n

Malý univerzální organizér I. od DIZIA

Minimalistická výzva BW - 496 věcí od Cloudberry

Přírodní ramínka pro naturisty a wabisabimily od Human

Hobby-Bobbi-modrozelené od Špagáátka

Voňavý sprej k osvěžení vzduchu - POHÁDKA od Soyovky

MADLENKA Mýdlo na ruční mytí nádobí od Mydlárna Bohemikus

Modrá velká skříňka od Makmurdo

Orange et cannelle ♥ EKO-osvěžovač II od mydulienka

Drátěnka z juty od KARANE

OLIVA - mýdlo na praní bez parfemace od Mýdlárna ERDÉ

ECO pratelná houbička na nádobí od Vlnica

Úvodní fotografie: The Express Tribune