Tklivý, dramatický orchestr nesoucí se po mořském dně nekonečnou rychlostí. Zaposlouchejte se do vysokých tónů, jenž obejmou duši a v jemném sevření ji pohladí. Vnímejte onu tajuplnou silnou píseň s vůní soli otevírající brány oceánů. Vítejte v báječném světě velryb. ♥ Neváhejte a pojďte s námi probádat mořské hlubiny a naleznout začátek jejich příběhu...

Zdroj fotografie: i Canvas

Zdroj fotografie: wallpaperup

Zdroj: pinterest

Život královen oceánu

Velryby jsou mořští savci patřící do řádu kytovců. Můžeme je bez nadsázky zařadit mezi největší živočichy na naší planetě. Obrovská rodina kytovců má navíc mnoho rozličných členů (druhů), u kterých je na první pohled patrná rozmanitost a různorodost jejich tělních schránek. Obří rozměry však mají všichni společné. Patří sem zejména plejtváci, kosatky, keporkakové a velryby.

Život kytovců jako takových je dobrodružná jízda už do samého narození.

Když se samici plejtváka obrovského narodí mládě, váží okamžitě 3 tuny a je 6-7 metrů dlouhé. Takto nově narozené mládě denně vypije 600 litrů mléka a přibere na váze až 90 kilo každý den.

Dospělí jedinci navíc potřebují spořádat denně více než 36 000 kilo mořského planktonu.

U velryb se často také projevuje jistá dávka „solidarity“, často tak adoptují mládě delfína či kosatky, které jejich druh z nějakého důvodu odmítl a vypudil.

Zdroj: pinterest

Zdroj fotografie: Wallpapers browse

Zdroj fotografie: Fine Art America 

Záhadní kytovci jsou lákavým tématem a zdrojem pro odborné práce celé řady vědců. Tým vědců z Ameriky a Velké Británie vytvořil unikátní studii publikovanou v magazínu Nature Ecology and Evolution, ve které se zabývají jistou podobností mozkové činnosti u lidí a kytovců. Studie mimo jiné odkrývá skutečnost, že právě mořští savci si umí (a chtějí) mezi sebou hrát, laškovat, pomáhat a jistým způsobem také komunikovat. Například kosatky na sebe „volají“ prostřednictvím speciálních zvuků „jménem“ a vorvani používají „lokální dialekt“. Obecně je také známé, že jsou kytovci velmi přátelští a milují společnost lidí.

Za nápadně podobné vzorce chování, které jsou typické nám lidem, může podle vědců velikost mozku. Čím větší mozek jednotlivý druh vlastní, tím složitěji se projevuje. Zajímavostí také je, že kytovci se nejlépe učí v rámci skupinových kontaktů a pod hladinou vydrží až 90 minut. Tito úctyhodní tvorové navíc mohou spokojeně žít i pár stovek let!

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografií: Pinterest

Jazz s kapkou mořské pěny

Pokud je pro velryby něco skutečně typického a vlastní, pak je to rozhodně zpěv! Tým zkušených vědců z řad oceánografů dlouhé čtyři roky bedlivě sledoval velryby grónské a zjistil, že jsou to především mimořádné milovnice hudby. Vědecká publikace zabývající se schopností velryb skládat hudbu vyšla v časopise Biology Letters. Po dobu sledování vědečtí pracovníci nastřádali a získali až 184 různých druhů skladeb. Odborníci odhalili, že velrybí píseň je nejčastěji aplikována jako forma dorozumívání v tmavém oceánu - a jako způsob namlouvání.

Velryby grónské však nejsou jediné, kdo „umí“ skládat písně pod mořskou hladinou. Mezi úspěšné a zdatné hudebníky patří také keporkakové. Ti jsou dle odborníků milovníci klasické hudby, kdežto hudební projev velryb grónských nápadně připomíná jazzové riffy.

Zdroj fotografie: WallsNeedLove

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Not on The High Street

Když se velryby (roz)tančí

Velryby jsou mimo jiné také velmi přátelští a kontaktní živočichové, což se projevuje především jejich tancem! Průvodce Arnaud Duffy na západoafrickém pobřeží Gabon provádí turisty, kteří si přejí vychutnat dobrodružství v podobě střípků z pozoruhodného života kytovců. Vše začíná u přístavu Libreville, který se stal velmi oblíbenou destinací pro velryby hrbaté. Především do této oblasti se každoročně sjíždí obrovské množství milovníků velryb, protože právě zde mají jedinečnou možnost se k těmto báječným tvorům přiblížit a poznat jejich zvyky.

Velryby se velmi rády přibližují k loďkám a projevují svoji přirozenou spontánnost. Při troše trpělivosti je možné spatřit ladně vyskakující páreček velryb, které spolu rozehrávají milostný taneček. Velryby můžeme bez obav označit za výjimečné labužnice života. 

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: pixels

Zdroj fotografie: © koralartist, Instagram 

Zdroj fotografie: Deep Impressions

Pozor, vytryskne gejzír!

Na rozpustilé velrybí skákání vysoko nad hladinu hledali dlouho odborníci skutečně uspokojivou odpověď. Tuto záhadu se podařilo dešifrovat australské bioložce Ailbhe Kavanagh. Ta spolu se svým týmem přišla na převratnou informaci o tom, že skákání velrybám primárně slouží ke komunikaci. Při zevrubném zkoumání a sledování vědci dospěli k názoru, že velryby vyskočí nad hladinu v momentě, kdy mezi nimi vznikne větší vzdálenost.

Zdroj fotografie: © wildlife.hd, Instagram

 Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: pinterest

Příběh o velrybách uzavřeme stylově. Odpovědí na otázku, proč mají velryby na hřbetu hlavy vodotrysk. Vysvětlení je velmi jednoduché. Velryby jsou savci a jako takoví mají plíce stejně jako my lidé. K tomu, aby přežili pod vodní hladinou, je potřeba, aby vypluli a načerpali do plic potřebnou dávku kyslíku. A protože se velryby vyskytují převážně v severských krajinách, vydechující pára se srazí a změní se v kapalinu, jež vytryskne v proudu, který připomíná gejzír.

Zdroj fotografie: pinterest 

Velrybí návštěva na Fleru

Široké téma velryb a tajemného života se stalo skutečně velkým hitem a inspirací pro tvorbu mnoha autorů. Mezi skutečný klenot (podle nás v redakci) patří bezesporu kniha Gerda, příběh velryby, jež s laskavostí vypráví příběh o statečné malé velrybce. Knihu napsal Adrián Macho a my ji rozhodně vřele doporučujeme začlenit do vašich knihoven.

Také pro Fler autory jsou velryby natolik fascinující bytosti, že je neváhají vkládat do své tvorby. Ostatně přesvědčte se sami!

Velrybarium od malycka

Megaptera od N A T Á L I E

Jak se rodí stromy (#5 Fine Art Print) 100 x 68 cm od HelenaG

Velrybí mandala od mortal wombat

Pirát a veľryba, obrázok od luxia

Bílá velryba od Timea

Jak velká je velryba od Hana Bergmann Klímová

Brož velryba šedá od MALESACH

Miniorganizér Velryby od LOCHTA

Modrá velryba - 35,5 x 24,5 cm od Faunia Design

Pytlík s potiskem velryb od Ollst

Malovaná taška Moby Dick od Naama

Plátěná taška s motivem velryby od Otter Art

Velryba-pecky od La.kiki

Keporkak od PAMPart

Velrybka - brož od Phoebe Atelier

Velryba - dámské tričko od Malebnosti

Brož - velryba, kosatka od Zelena Pani

Velryby v oceánu od hele-mese

Rodinná pouta od LucieOn

Kapsička na léky proti mořské nemoci od pepadana

velrybka mandalou od Juliett

Tana šperky - keramika/zlato od Tana

 akvarel - Velryby 2 od oleander

Pod hladinou - plátěnka od Allon

Plátěný batůžek s velrybou / cotton backpack od MAGNOLI

Plecháček - VELRYBA od  Čárkatečka

Plejtvák - akvarelové přání (strukturovaný papír) od terez.art

keporkak od Pé Jé

Povlak na polštářek 40x40 - Whale od no-RD

Šálek 200 ml - Velryba - Wait for a whale od Ellastration

Pod hladinou - I (A4) od T E L L A

velrybka od NatyNaty

Úvodní foto: pinterest