Čas věnovaný hrám už dávno není limitován pouze na svět dětí. Takovou skvělou a hravě šik záležitostí pro nás dospěláky jsou bezesporu klobouky všeho druhu. Jenže mnoho z nás neví, jak ho vlastně nosit. Proto jsme mu věnovali celý dnešní článek. Pojďme se společně vydat po stopách jeho vzniku, proměnách v čase a také nahlédnout do současných trendů. Povíme si pár zásad, jak na klobouky (a baretky a hučky obecně), ale hlavně se inspirujeme spoustou nádherných ukázek ze světa. Protože nosit klobouk můžeme opravdu každá ;)

Symbol přepychu se špetkou noblesy

Možná jste si už někdy pohrávali s myšlenkou, že dozrál čas obohatit garderobu o šik klobouček. Klobouk ovšem není jenom šikovný pomocník, který dokáže v pár minutách vyladit outfit, jedná se také o kulturní a společenský symbol. Symbol, který již v dobách antiky určoval styl i společenské postavení. Pokud si navíc vyberete kvalitní kousek, věřte, že vám bude dělat parádu po celý život.

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Beklina 

Historie pokrývek hlavy

...se začala psát již zhruba 3500 let př. n. l. První prototyp dnešního klobouku se údajně začal nosit ve starověkém Egyptě, Řecku i Mezopotámii. Vyráběly se ze slámy a pro ženy byly zhotovovány ve speciálních edicích se závoji. V severních oblastech se pak tradičně, s ohledem na klimatické podmínky šily čepice ze surové zvířecí kůže.

Zdroj fotografie: Skinner

Důležitá etapa a rozmach výroby klobouků však započaly až ve středověku. Klobouky se v tomto období staly nedílnou součástí životů napříč společenskými vrstvami. Často také sloužily jako tzv. poznávací znamení. Dámy z řad urozené šlechty nosily špičaté, dlouhé klobouky, které svým tvarem nápadně připomínaly papírový kornout. V této době bylo lidské počínání velice úzce spojováno s církevními pravidly, která se vztahovala například na vdané ženy. Pro ty platil přísný zákaz se pohybovat na veřejném prostranství bez pokrývky hlavy.

Pokrývky hlavy našly své uplatnění také v podobě nenahraditelných symbolů v rámci rituálů a náboženství. Součástí muslimské kultury jsou perské turbany, Židé dodnes nedají dopustit na své mitry a ani nejvyšší představitel katolické církve – papež se neobejde bez své tiáry.

Zdroj fotografie: pinterest

V průběhu 16. století se výroba klobouků ukotvila v rámci cechů, modisté (výrobci klobouků) pro výrobu využívali zejména kvalitní materiály, nejčastěji ovčí plst, kůži, len i bavlnu. Bohatá šlechta posléze začala nosit také sametové kapuce ("capperuccia") vytvářené ze sametu s vetkanými perlami či drahými kameny.

Zdroj fotografie: pinterest

Samotná výroba začínala mít čím dál rafinovanější podobu a stále častěji v dílnách vznikala pro urozené panstvo jedinečná klobouková díla. Když zalistujeme historií ještě o kousek dál, dostaneme se do 18. století a zjistíme, že právě v tomto úseku stanuly klobouky na vrcholku slávy. Lidé kromě klobouků vyztužených velrybími kosticemi nosili také paruky s rozličnými ozdobami. O tento dobový trend se ve značné míře zasloužila zejména francouzská panovnice Marie Antoinetta.

Zdroj fotografie: pinterest

19. století patřilo především prudké eleganci a gentlemanům v cylindrech či vysokých kloboucích z hedvábí nebo plsti.

Za otce a vynálezce cylindrů je považován John Hetherington. Cylindry byly často vysoce leštěné, což údajně způsobovalo hromadné plašení dětí a omdlévání žen. Cylindry kvůli své vysoce nepraktické výšce byly ke konci 19. století nahrazeny buřinkami a později také bekovkami a barety. 

Zdroj fotografie: Matthew´s Island

Zdroj fotografie: Fashion a Hundred years ago

Kromě nezpochybnitelného místa v oblasti módy se záhy začal klobouk uplatňovat také jako součást neverbální komunikace. Běžně tak bylo na ulicích k vidění smeknutí, čímž se lidé (zejména gentlemani) zdravili a dávali si beze slov najevo přátelství i sounáležitost.

Zdroj fotografie: pinterest

Dejte klobouku šanci, protože:

  • díky němu snadno vystoupíte z davu, budete vždy nepřehlédnutelní, zapamatovatelní a vždy originální
  • vás spolehlivě a vždy ochrání před slunečními paprsky, chladem i mírným deštíkem
  • dodá vašemu outfitu lesk, šmrnc, eleganci i sexappeal
  • vám zvýší o pár levelů sebevědomí
  • dodá vašemu stylu potřebnou jiskru a už si nemusíte lámat hlavu s výběrem vhodných doplňků či šperků
  • vám bude slušet po celý rok!

Zdroj: Hayley Waldo

Zdroj fotografie: tumblr

Zdroj fotografie: behance 

Módní doplněk pro každou příležitost

Klobouky se opět hřejí na módním výsluní a vy si tak můžete vybírat ze skutečně bohaté nabídky. Také módní vizionáře a kreativce tento rafinovaný a nestárnoucí doplněk stále baví a s chutí jej zařazují do svých kolekcí. Aktuálně si tak můžete pořídit decentní, střízlivé modely, a stejně dobře si vychutnat extravagantní divočinu.

Zdroj fotografií: Magnolia rouge

Zdroj fotografie: Popsugar.

Zdroj fotografie: we heart it

Panama sluší ke všemu

Jemný, krémový odstín, krempa tak akorát velká, stuha linoucí se podél obvodu - takové jsou legendární americké klobouky ve stylu panama. Pokud se tento klobouk rozhodnete pořídit, rozhodně nešlápnete vedle! Velmi záhy uvidíte, že vám jednoduše bude ladit ke všemu. Ať už si zvolíte outfit z denimu, elegantní sako nebo šaty poseté lučním kvítím.

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Stetson

Zdroj fotografie: pinterest

Zajímavá kuželovitá novinka

Žhavou novinkou posledních let je klobouk kuželovitého tvaru. Krempa daného klobouku je natvarovaná takovým způsobem, aby zlehka trčela směrem dolů. Výchozím námětem pro tento typ klobouků byl tradiční i tolik oblíbený slamák. Vyzkoušet však můžete také bohémský šmrnc inspirovaný kloboukem loupežníka Rumcajse. 

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Janessa Leoné

Zdroj fotografií: tumblr

Zdroj fotografie: cosstores

Zdroj fotografie: Honestly wtf

Zdroj fotografie: pinterest

Pařížský šarm

Patříte-li mezi příznivce něžné noty, pak vám na ni dokonale zahrají slaměné „placaté“ kloboučky s vetkaným pařížským šarmem. Využít je můžete k sukním, šatům i overalům. Rozumět si budou ovšem i s prvky pánské módy a kalhotami. Vydat se po stopách francouzské noblesy můžete i za "asistence" šik baretů.

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografií: pinterest

Zdroj fotografie: fashion press

Zdroj fotografie: Evening Standard

Klasika všech klasik - slamák

Chvíle letní pohody jsou jednoznačně provázené pohodou a k ní rozhodně patří pobyt u vody. K takovým okamžikům se vyplatí pořídit klasický slamák! Využít můžete střízlivé modely, nebo nechat promluvit fantazii naplno a vyzkoušet slaměné klobouky s maxi krempou - vybírat navíc můžete z pestré palety odstínů. Slamák je v tomto případě natolik výrazný prvek, že se u volby doplňků celkového outfitu již držte spíše při zemi. 

Zdroj fotografie: Gigi Pip

Zdroj fotografie: Jayden P

Zdroj fotografií: pinterest

Vysoce originální pokrývky hlavy

Ani v případě, že zatoužíte svůj styl oblékání pořádně okořenit, vás klobouk nezklame! Zkuste experimentovat s velikostí, netradičními, asymetrickými tvary i zdobením. Velkého efektu docílíte kloboukem se zvlněním nebo roztřepenou krempou. Skvělého fashion dojmu docílíte ovšem také, když zakomponujete místo typického klobouku pouze samotný kšilt. Seženete látkové, filcové, slaměné i z kůže. Pro skutečné fajnšmekry jsou k sehnání také kšilty z krajek či odlehčeného plastu.

Zdroj fotografie: © Philip Treacy

Zdroj fotografie: Rachel Trevor-Morgan

Zdroj fotografií: pinterest

Zdroj fotografie: Beklina

Zdroj fotografie: pinterest

Pár zásad do kapsy aneb mějte styling v malíčku!

Ať už se trendy řídíte nebo je okázalým způsobem ze svého života vypouštíte, je nezpochybnitelným faktem, že klobouk má na módním poli své místo.

Jestli jste do teď váhali, zda si klobouk vůbec „můžete dovolit“ z hlediska proporcí či velikosti hlavy, naservírujeme vám nyní pár užitečných tipů, díky kterým pochopíte, že správně zvolený klobouk sluší opravdu každému!

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: calivintage

  • Na obličeji záleží - pokud jste majitelka kulatější nebo oválné tváře, sáhněte spíše po hranatých tvarech klobouku. Lidé s úzkým obličejem si mohou dopřát i kapku výstřednosti v podobě originálních tvarů nebo kloboukových ozdob. Chcete-li šikovně odvést pozornost od širokých a výrazných tvářiček, zvolte menší, kompaktní kloboučky.
  • Silueta v hlavní roli - i při výběru klobouků je důležité se zaměřit na vlastní tělesné proporce. Drobným, hubeným ženám budou pasovat menší, kompaktní kloboučky, dámy kypřejších tvarů si naopak mohou dovolit velmi výrazné a velké klobouky.
  • Dvakrát zkoušet a pak nosit - dříve než si se zakoupeným kloboukem vyrazíte do ulic, pořádně jej v daném obchodě vyzkoušejte před velkým zrcadlem, ve kterém uvidíte celou postavu. Šířka krempy i velikost klobouku by měla být ve vzájemném souladu s danými tělesnými proporcemi.
  • Zaměřeno na velikost - šířka kloboukové krempy by neměla přesáhnout šířku ramen. Důležitá je rovněž velikost obvodu tzv. kloboukového dýnka. To nesmí být širší než obličej a musí dobře sedět po stranách. Klobouk vám jednoduše musí na hlavu dokonale zapadnout. Nesmí vám při předklonění sklouznout ani tlačit.
  • Nasadit a vykročit - to, jestli vám bude klobouk slušet a vy se posléze stanete jeho hrdou majitelkou, úzce souvisí se způsobem, jakým si jej nasadíte. Téměř všechny klobouky se nosí posazené hluboko do čela, kousek nad obočím. Pro celkově čistý, elegantní a uhlazený dojem je také dobré si zastrčit neposlušné pramínky vlasů pod klobouk či za uši.
    Ovšem i v tomto případě se objevuje výjimka potvrzující pravidlo. Vyzkoušet ji můžete v podobě drobounkého kloboučku á la 20. léta ve spojení s precizně střiženým mikádem rámujícím linku obličeje.
    Jednoduché klobouky inspirované pánskou módou či kloboučky s rovnou krempou se nasazují vždy zešikma ke straně.
    Měkké a (z)vlněné klobouky nosíme naopak rovně.
    Chcete-li se vyvarovat skutečnému faux pas, pak si nikdy klobouk nenasazujte přímo do týlu.

Zdroj fotografie: behance

Zdroj fotografií: Gigi Pip

Zdroj fotografie: vanpalma

Zdroj fotografie: © van_palma, Instagram

Zdroj fotografie: tumblr

Tip: Pečujte o své klobouky

Pořídili jste si klobouk a přejete si, aby vypadal stále jako ze žurnálu? Pak pro vás máme tipy, jak o něj šetrně pečovat.

Vše začíná u správného skladování. Klobouk by měl být v ideálním případě umístěn na hlavě ze dřeva nebo jakéhokoliv jiného materiálu. U klobouků s velkými okraji je důležité umístění, a to takovým způsobem, aby samotné okraje směřovaly vzhůru. Ochranu před nezbednými prachovými částečkami zajistíte tak, že kloboukům pořídíte papírovou (nejlépe kulatou) krabici a vložíte ji do skříně.

Zdroj fotografie: Simply Spaced

Zdroj fotografie: pinterest

Nyní přichází na řadu čištění. Klobouky se za žádných okolností nesmí čistit chemicky a rozhodně by se nikdy neměly objevit v pračce! Veškeré informace jsou většinou uvedeny na štítku a drtivá většina kloboukových materiálů není voděodolná. Což by pro nositele v praxi mělo znamenat jediné: nepoužívat klobouk místo deštníku.

Jak tedy klobouk správně vyčistit?

  • Jedná-li se o mechanické lehké zašpinění či zaprášení, bude vám k následné revitalizaci klobouku stačit jemný zásah žíněného kartáče.
  • Pro svěží vzhled je možné klobouk umístit nad hrnec s vařící vodou a zlehka napařit (vzdálenost musí být minimálně 30 cm). Napařování lze aplikovat i v případě ztráty původního tvaru.
  • Ve chvíli, kdy vám na klobouku spočine mastná skvrnka, nepropadejte panice. Vytaste na něj vlhčený hadřík, lehce otřete, dle potřeby natvarujte a nechte pečlivě uschnout.

Zdroj fotografie: Simply Spaced

Zdroj fotografie: Amanda Puleo

Klobouky zavítaly i na Fler

Pokud vás tento rafinovaný doplněk okouzlil stejně jako nás v redakci, pak vás srdečně zveme na virtuální módní přehlídku vycházející z dílen našich šikovných tvůrců.

Vybrat si můžete malé, roztomilé kloboučky, rebelské hučky, fascinátory, romantické, extravagantní, elegantní i sofistikované modely pro speciální příležitosti.

Rozmarný klobouček s lučními květy od Andin

Dámský Plstěný Klobouk od modistka Jolana

slaměný klobouček od Rozmarné léto

Dámský letní klobouk od Modrá ještěrka

Bride šampaň ... klobouk či fascinator od Maria accessories

Svatební cylindr se závojem od MATAdesign

Svatební minibaretka s francouzským závojem od puntík

dámský klobouček/baretka kapka v Royal style od Klobouky pro Kočky

Letní klobouk od Klobouky Daniela Veselá

Dámský společenský klobouk od jarmila8085

Svadobný fascinátor od nikuske

Ozdoba na klobouk od vagabondlady

romantický klobouk s mega krempou a stužkou JALI od BOGY - Janečková Petra

letný klobúk od ROMANTIC.knitwear

Šedý klobouček s bílými proužky od Ivabed

Klobouk k šatům od BUBUK

Romantický klobouček od Malá Manufaktura

Slunce na obloze - háčkovaný klobouk od slunicko-nadulka

Baret se srdíčkama od Gabrinela

Teď už můžeš pálit, sluníčko od NaVlně

Krajkový letní klobouček od Dag design

Buřinka steampunk od stefanyz

Fascinátor Diploria od rePETe PBC

Klobouk... při sklizni levandule od Hookeddesign

Dětská baretka s bublinkami od Poklady paní Živy

Dámský mohérový klobouk. od Ludmila Sciskalová

zasněžené vrcholky hor - plstěnopletený klobouk od livi a tana

Fascinátor od Trojanová - Modistická dílna

dárková kulatá krabice na klobouky - černá od NaVlně

Klobouk od Trojanová - Modistická dílna

Klobouk - Ohnivý od FeltedRainbow

Háčkovaný klobouček šedo-červeno-černý od BAREVNÉ ČEPICE

klobouk Dont Call Me Mommy od Capelisto

V pudru... od KK-style

Středověký klobouk od Hydra

Klobouk Sv. Katariny od raduha

Steampunk cylindr černý s řetízky od Petr Dudek

Folklorní pánský klobouk - černý - lidový - zelený od SALUGA

Do lesa... nebo do města ? od KK-style

fascinující a aerodynamický... k účesu i do vlasů od MiJe

Dizajnový klobouk - balóny od Intimate Stories

Úvodní foto: cmelle studio, California Fine Art Photographer Christina