Tajuplné, temně rudé jako kapky krve... to jsou naše granáty, drahokamy jako z pohádky. A proč naše? Právě tato nádherná rudá varianta kamene se nachází na našem území.

Odborně řečeno názvem granáty označujeme skupinu minerálů, které mají podobné vlastnosti, ale mají různé barvy a názvy, protože se odlišují svým chemickým složením.

Jejich název je odvozen pravděpodobně z latinského slova granum = zrno nebo snad podle zbarvení semen granátového jablka ze stromu granátovníku obecného.

U drahokamových odrůd převládá sytě červená až fialová barva, pro kterou jsou velmi ceněny.

Název granáty pochází ze 13. století, kdy je tak označil německý přírodozpytec Albert Magnus.

Zdroj Vvvdiamonds

Albert Magnus, zdroj Ancientpages

Minerály granátové řady jsou křemičitany a jsou v přírodě velmi rozšířené. Krvavě červený český granát nacházející se u nás se nazývá pyrop.

Zdroj Vedajekrasna.cz

Zdroj Izlato24.cz

Pyrop je chemickým složením křemičitan hořečnato-hlinitý a jeho specifická rudá barva, která vybroušením získá nádherný lesk, je způsobena příměsí chrómu.

První dvě ukázky autor neznámý, třetí ukázka Odborná škola šperkařská Turnov 1940, zdroj Webumenia.sk

Z dalších známějších granátů můžeme zmínit

  • červený almandin s nádechem do fialova, který obsahuje železo a hliník,
  • hnědočervený až oranžový spessartin obsahující mangan a hliník,
  • různobarevný grosulár s obsahem vápníku a hliníku,
  • jeho medově žlutá odrůda hesonit
  • nebo andradit obsahující vápník a železo, který může být rezavě hnědý, žlutý, zelený nebo dokonce i černý.

V přírodě se také vyskytují běžně i kombinace jednotlivých odrůd.

Spessartin, zdroj Wikipedia

Spessartin, zdroj Pinterest

Grosulár, foto: J. Jirásek, zdroj Geologie.vsb.cz

Hesonit z Vermontu USA, zdroj Pinterest

Hesonit 2,3 cm od Arcikam

Andradit, zdroj Mineralienatlas

Granáty vznikají v různém prostředí obvykle za vyšších teplot a jsou důležitými horninotvornými nerosty. Nejčastěji se vyskytují na kontaktech vyvřelých hornin s okolními horninami. Jsou odolné proti zvětrávání, takže jsou hojně obsažené v náplavech řek nebo potoků, odkud se získávají rýžováním.

Zdroj Offroadsafari

Kde najdeme granáty?

V České republice se nachází pyrop označovaný jako český granát hlavně v Českém středohoří nebo v Podkrkonoší u Nové Paky.

Ze světových ložisek pyropů jsou nejvýznamnější Jihoafrická republika, Tanzánie, americká Arizona nebo ruská Sibiř.

Almandin se v Čechách vyskytuje v okolí Čáslavi, avšak tento druh není vhodný ke šperkařskému zpracování. Ve světě jsou jeho nejvýznamnější naleziště například na Srí Lance, v Indii a Tanzánii.  

Krystal pyropu z Madagaskaru, zdroj Cs.wikipedia

Granátové naleziště Barton, stát New York, zdroj Anationofmoms

Granáty jsou tvrdší než sklo, ale jsou křehké, mají nerovný nebo lasturnatý lom a bílý případně slabě zabarvený vryp dle odrůdy. Průhlednost závisí na chemickém složení, velikosti krystalů a stupni navětrání, případně na obsahu nečistot.

Využití drahokamových odrůd je hlavně k výrobě šperků pro jejich červenou barvu, která je charakterizuje. Nejkrásnějším a nejvyhledávanějším granátem pro výrobu šperků a jiných dekorativních předmětů je právě pyrop.

Granáty, které nejsou vhodné pro šperkařskou výrobu, se používají rozemleté jako brusný materiál, protože mají větší řezací schopnost než například křemenný písek.

Granáty opracované do různých tvarů, zdroj Eppi

Zajímavosti z galerie Granát v Turnově, foto: Jaroslav Hoření, zdroj Region.rozhlas

Něco z historie

Granáty byly oblíbené odedávna. Plinius ve své knize „Naturalis historia“ nazýval červené granáty carbuncul alabandicus, v překladu červený kámen alabandský, podle naleziště Alabanda na území dnešního Turecka. Ze skupiny granátů byl snad nejoblíbenější pyrop, který se vyskytuje v mnoha zemích, ale tradiční postavení měla jeho těžba a zpracování v Čechách.

V zahraničí si granát podle svých nejslavnějších českých nalezišť, kde se nachází stále ještě v drahokamové kvalitě, získal i další všeobecně používaný název „český granát“. Pro svou barvu a čistotu se české granáty proslavily po celém světě.

Zlatá brož a náušnice, Josef Němec, zdroj Farlang

Broušení granátů dosahovalo v rudolfinské době světové úrovně a v 18. století mění sídlo z Prahy na Turnov, kde bylo v roce 1715 založeno Bratrstvo kamenářské. Na tuto tradici později navazuje odborná klenotnická škola založená v roce 1884, která byla první středoevropskou školou pro výchovu odborníků ve šperkařském řemesle.  

Korunovační kříž Přemysla Otakara II., zdroj Ceskygranat

Granát má co říci i v současném šperku...

Granát Turnov, zdroj Granat.cz

Prsten z minulých časů - stříbro, almandin, hematit, patina. Autor: Tomáš Procházka, zdroj Tomasprochazka.cz

Granátové zajímavosti

Granátovka neboli Granátová skála u Petrova nad Desnou je součástí naučné stezky po významných mineralogických lokalitách. Granáty se zde vyskytují ve svorech, mají červenohnědou barvu a velikost 3 až 8 mm, ojediněle i přes 1,5 cm. Jako další můžeme zmínit památkově chráněnou Granátovou skálu v Táboře, kde některé krystaly granátů odrůdy almandin dosahují až velikosti vlašského ořechu.

Vzorky z Granátové skály u Petrova nad Desnou, zdroj Mineraly.sweb

Zajímavostí je, že v Českém středohoří při třídění granátů byly v tzv. „zadním kaménku“ nalezeny i jediné 3 české diamanty. Zadní kamének je pestrá směs minerálů, která vzniká při těžbě pyropů z náplavových štěrků. Celkem dlouho trvalo, než se potvrdilo, že jde opravdu o naše diamanty a ne o diamanty přivezené z jižní Afriky. Tyto výjimečné kousky jsou uloženy v Národním muzeu v Praze.

Zajímavé pokusy, jak zpracovat granátová zrna, se prováděly ve Škrdlovických sklárnách a v Chřibské v Podkrušnohoří. Pečlivě vyčištěná granátová surovina se zatavovala do skloviny, kde vytvářela jejich optické zvětšeniny.

Zatavení granátů do skla, zdroj Pozitivni-noviny

Této metody využívá i výtvarnice Zdena Laštovičková při výrobě autorských šperků. Její šperky s pyropy se vyznačují netradičními technologiemi s využitím drobných kamínků, které se nedají již zpracovat klasickým broušením.

Zdena Laštovičková, brož stříbro, sklo, granáty 1991, zdroj Cesonline.cz

Slavné výrobky z českého granátu

Merovejské granáty patří k nejvýznamnějším archeologickým nálezům z období stěhování národů. Poklad germánského velmože z Cézavy u Blučiny z 5. století je uložený v Moravském zemském muzeu v Brně.

V Muzeu českého granátu v Třebenicích je k vidění pyrop o váze přes 2,5 g, jeden z největších kousků, co byly v regionu nalezeny. Můžeme zde vidět i fotografii Řádu Zlatého rouna, které má 3 jasně červené granáty, které pravděpodobně pochází z našich nalezišť.

Zdroj Cs.wikipediaTuristika.cz

Další lahůdkou v Třebenicích je známá sada šperků Ulriky von Lewetzow, kterou zdědila po své matce a byla vyrobena v roce 1820 ze 458 vybraných českých granátů. Po různých peripetiích, kdy byly šperky nejprve prodány zadluženým synovcem Ulriky městu Most, následně v roce 1988 ukradeny z muzea a po dopadení zloděje vráceny zpět, byla v roce 1991 vyrobena replika v Turnově a ta je nyní vystavena v Třebenickém muzeu.

Granátová brož z 19. století z pozůstalosti J. Kennedy Onassisové. Na aukci pozůstalostí v aukční síni Sotheby roku 1996 byla vydražena za 145 000 dolarů.

Zdroj Eppi

Vlásenka z viktoriánské éry byla zhotovena z granátu odrůdy pyrop vytěženého v České republice. Červené granáty mají výbrus růže, který byl ve viktoriánské době velice oblíbený. Vlásenku darovali manželé Hrdličkovi Smithsonianskému institutu v roce 1937.

Zdroj Eppi

Na co si dát pozor?

Na závěr ještě tip, na co si dát při koupi pravých českých granátů pozor. Obchodníci mohou vydávat za pyrop neboli český granát různé jiné odrůdy granátu, které jsou méně vzácné. Někteří se neostýchají nabízet místo kamene dokonce sklo. Je dobré si nechat vystavit účtenku, na které bude napsáno, že jde skutečně o pravý český granát a v případě pochybností si nechat kámen ocenit odborníkem.

Zdroj Cz.moda

Pokud jde o šperk s údajným českým granátem, koukněte na punc, je-li to punc pro české výrobky, viz dřívější články o zlatě a stříbře. Jestliže je totiž šperk vyrobený v jiné zemi, celkem s velkou pravděpodobností nebude obsahovat ani český granát.

Pozor také na velké granátové kousky, pyrop obvykle nacházíme jako menší zrna o velikosti do 5 mm. Větší exempláře jsou vzácné a poměrně drahé, takže i nižší cena může být vaším vodítkem.

Mýty a pověry

Granáty jsou jako každý výjimečný kámen opředeny řadou pověr. Jedna z pověr uvádí, že je pyrop naložený do vody výborný k přípravě energetických nálevů. Tomu lze vzhledem k jeho nerozpustnosti i v kyselinách jen těžko uvěřit.

U nás se věřilo, že ohnivě červený český granát chrání před uhranutím, a proto snad naše prababičky nosily tak často šňůry českých granátů na krku a někde dokonce byla taková granátová šňůra součástí kroje.

Granátové korálky od nulkajanulka - minerály

Další z dlouhého seznamu blahodárných účinků granátu má být, že činí svého nositele veselým, no proč ne, že ano...

OHNIVÝ GRANÁT BRILIANT brus kulatý briliantový SPARKLER 97 facet - David Kempny

A že je to kámen, který chrání cestovatele a poutníky? Tak před cestou určitě koukněte na Fler a posichrujte si svoji šťastnou cestu!

Autorky: Radomíra Šmikmátorová, Michala Šmikmátorová

Zdroje: Drahé kameny kolem nás, Bouška, Kouřimský, Wikipedie, Geologie.vsb.czDspace.cuni.czEppi.cz

Granáty září i na Fleru

České granáty, které uhranuly Fler tvůrce...

Zlatý prsten s českým granátem od Evei

Granman od Frape

Střapatky s granáty od jitnem

Almandin twig (rose) od J.Trimay

Prsten z bílého zlata s českými granáty od Aleš Bartoš

Červená a bílá (prsten, bílé Au 585/1000) s dvěma granáty od Miroslav Moravec

Granát s kostí od och-art

SECESNÍ TRISKEL, příbrný přívěsek, Ag 925 od Drakkaria

Granátová hnízda od Marta Švajdová

Prsten Siona a český granát 1,7 mm do stříbra od KREDUM CZ

Náramek granát od s-beads

Náramek "Pramen života" s krystalem zeleného granátu od kochut & k

Kapka krve - ebenový prsten s granátem od Paganfolk

Knoflíčky s granátem. od Elena.V

Gard od Ateliér Hita

Prsten barokní srdcový s broušeným granátem od Eva Pitrunová

Granátový náhrdelník od Řimbaba

Kopretinová vílí krabička..amulet od Nagua

Jsme jedné krve od tucne

925 sada stříbrných prstenů s přírodním granátem od soamijewelry

Náhrdelník z brouš. granátu QA "životní vášeň III" od sperkyakameny

Náušnice "Kapka" - stříbro 925/1000, granát od Izovella

Trojůhelníčky - stříbrné náušnice s granáty Ag 925 od Aurica

GRANÁTOVÝ prsten od David Kempny

Hesonit od lubor baum

Souprava Earth and SUN - pozlacená s granáty od sylviemajerova

ZLATÁ GEOMETRICKÁ SOUPRAVA od GENARO

Květinová láska od Lishka

Náhrdelník Granátový květ od LENKA BLAZA

Granátové trojúhelníčky hesonitu od Kazuba

Jemný vintage prsten pravý broušený granát/1108 od LaWande

Šťavnaté granátové... od Sysel90

"Pouťový" prstýnek ze stříbra a almandinu od Celestýn

Prsten Svatební kytice od Ateliér d.art

Stříbrné náušnice se spessartinem od angelika

Úvodní foto:  News.youradio