Uvařte si kávu, čaj nebo horkou čokoládu s kopcem šlehačky, nohy na stůl a jdeme se ponořit do slastné pohody v Hygge stylu. Cože je to Hygge, ptáte se? Je to speciální ryze dánský výraz pro příjemno, spokojený a šťastný způsob života, který se však neodvíjí jen tak sám od sebe, je třeba na něm trošku zapracovat, naučit se myslet pozitivně, radovat se i z malých každodenních věcí, užívat krásné společné ale i osamělé chvíle. Jsou to pocity bezpečí, útulna, radosti, rodinné pohody.

Něco jako když přiběhnete ze studeného jarního lijáku zmáčená jako myš a někdo vám ve dveřích podá suché šaty, plyšovou deku a hrnek horkého svařáku a ještě vás přitom láskyplně obejme a posadí ke krbu... Tak s touto představou bych se dokázala ztotožnit a ani by mi nevadilo, že v češtině tento stav mysli a bytí jedním slovem prostě nepopíšeme...

Ručně předený vlněný svetřík od Mia Moo
"Jemně vyčesanou vlnu jsem na kolovrátku upředla a jen pro vás upletla hřejivý svetr z českých oveček."

Čajový stolek - Čajové moře vyvrobil hrnčíř

Jídelní servis - ŽELEZO vyrábí Martin Sršeň

Aromaterapeutický vosk Pro dobrou náladu od Růžový květ

O Dánech se říká, že jsou nejspokojenějším národem, což těžko posoudit (a existují i statistiky, které to vyvrací), ale jejich "Hygge" styl života je jistě příjemné následovat, vytvářet kolem sebe krásno, pěstovat dobré a přátelské vztahy s rodinou a přáteli (ano i tchyní a sousedem zespodu, co zásadně nezdraví...).

Hygge je určitě i o kreativitě, která mnoho z nás naplňuje štěstím, a následně i ty, kterým naše výrobky, obrazy, šperky poputují. Svůj život si každý utváří sám a jak moc to pro nás tady na Zemi bude pohodový čas, to závisí na každém z nás.

Zdroj Pinterest

Takže tři, dva, jedna, držte si klobouky, barety i květinové věnce na hlavách, vyplouváme na vlně radostné pohody.

Hygge je především domov

Milé a bezpečné místo pro život, přírodní materiály, měkké deky a polštářky, spousta svíček, pohodlná křesla pro čtení a odpočinek, prostě domácí útulno...

Zdroj fotografií Pinterest

Hygge jsou čerstvé květiny, pokojové rostliny, zeleň, kousek přírody přenesený k nám domů, kde oblažuje naše smysly, zkrášluje, uklidňuje, pomáhá nám relaxovat a v neposlední řadě krásně vypadá a voní.

Zdroj fotografií Pinterest

Hygge je domácí jídlo s láskou připravené, naservírované pěkně podomácku na velikém rodinném stole se svíčkami a čerstvými květinami. Nesmějí chybět božské sladké dobroty podle osvědčených receptů, jejichž vůně se line celým domem až k sousedům...

Rodina je láska, jídlo, jídlo je pohoda a radost, domácí kuchyně je navíc NEJ.

Zdroj fotografií Pinterest

Hygge jsou vzpomínky na dětství, stolní hry, povídání, zachumlání se do hřejivé deky.

Ale také pohodlná zákoutíčka doma, kde se můžeme schoulit, odpočinout, kde se cítíme krásně a bezpečně, místo jen pro nás...

Zdroj fotografií Rose and RustPinterest

Hygge jsou přátelská setkání, posezení, příjemné vycházky, plážové pikniky (no dobře, tak třeba i v parku nebo na louce :-)), přátelé, rodina, blízkost, souznění...

Zdroj fotografií Pinterest

Co je víc Hygge než procházka po dánské Kodani?

Podle "místňáků" je prý nejvíce Hygge jízda na kole, dobré kafe ve veřejné prádelno-kavárně, kam je dost běžné si zajít vyprat, ať už jste student nebo třeba mladá rodina. Zároveň si tu posedíte, půjčíte si knihu, časopisy, dáte si výborné občerstvení, skvělé kafe, zákusek, nakojíte dítě, pokecáte s kamarádkou, při troše štěstí se tu můžete i seznámit s někým zajímavým, pokud perete na hodně dlouhý program :-).

Odcházíte s vypraným a vysušeným prádlem a pokračujete v krasojízdě na piknik do městského parku, večerní pivo na oblíbené zahrádce, do letního kina nebo třeba do klubu, na vyjížďku loďkou po kanálech nebo na nějaké to rodinné či přátelské setkání.

Pojďte si užít Hygge kodaňskou krasojízdu. 

Zdroj fotografií Visitdenmark.comThelaundromatcafe.comThespaces.com

No jo, to je pořád rodina sem a rodina tam, ale co když ještě žádnou rodinu nemáme nebo je nám prostě samotným dobře? Není problém, Hygge může zažívat člověk i sám se sebou nebo se svým nejlepším čtyřnohým kamarádem...

Zdroj fotografií Pinterest a ještě jednou Pinterest

Hygge je podaná ruka, aniž byste o ni prosili

A i když je Hygge především stav duše a ne předměty, přesto jsme vám s HelenouG našly pár krásných kousků z Fleru, které vám tyhle každodenní něžnosti a radosti ještě vylepší. Pomocníčky pro chumlání, lenošení, přátelení nebo vaření si tu najde opravdu každý dle svého gusta. A o tom to celý je.

Být sám sebou, v místě a v rozpoložení, jaké nám dělá dobře...

Přikrývka Bear od Mellow-Pillow

Z mechu a kapradí - pletená deka od mařka2

K oddechu uléhám do mechu...sada plédu a polštářů od artsilk

Ručně tkaný pléd od baseline

Luxusní lněný závěs / různé odstíny od vydra&volkmer

Lněná francouzská matračka od Mariette

Lesní pexeso od Emhánadruhou

Pexeso - ptáci vyrobila Amélka

Na samotě v tundře od Woodooland

Dřevěné hlavolamy v ořechu s vlastním vzkazem od OJ

Křesadlo / Firesteel od Hejnič

Křesadlo TITAN T1 od Martin Hybler

Srdíčkové rukavice - šedožluté od Klonamk

Elegantní šedá od Makypalka

Ručně kreslená pohlednice The Little Things od Divoká tužka

Lněná vyšívaná zástěra od Ivana Hrnčiříková

Srdeční záležitost od Hill

coffee4two - designovka od StudioES

Svícen z plátků achátu s křišťálem od Dům Andělů

Polštářový domeček od Krámek Eva Pešková

Nekonečné světlo (měděné) od von Hanke

o čistotu kolem krbu se postará Dřevěná bedýnka NOSIČ DŘÍVÍ od Pink Robin

zhoupněte se s kámošema na Houpací lavici z masivu od tomsase

Kovaný multifunkční gril "PLEASANT" a další přenosná ohniště vyrábí Umělecký kovář

Kované jehly na šašlik - sada 4 kusy a vidlička jsou z dílny dvakovari

NEREZ šroubovací opékací vidlice od pivoňka

"Na pařezu" - luxusní pletené ponožky od Tradiční venkov

Libo-li rukavičky? od Husy

Pohár pro návštěvu připravíte podle receptu od Monamy ze skleničky Orange curd.

Na párty se sousedy se rozhodně hodí dýňový sirup s kořením z vršku bilerbin.

Pečený čaj jablko - pomeranč - zázvor ze Zlatého vrchu neodmítne ani vaše babička!

Dortový zápich - Láska je sladká od Hany Wedding

Hrnek od Mr. Meow

Plakát HOME SWEET HOME 30x42 cm od SEVERSKI

Francouzský kočík přírodní od woltér

Závěsná kokedama Asparagus setaceus od Kokedamy

Večerní romance VI od Sarah48

Mandala splnenych prianí 2. verzia (50x50 cm) od Lyli5

Aromalampa - motýlí křídla 14cm od Keramika-Kami

LIŠKA/šedá/polštářek od ZUGO.

Levandulový den 144x138 od Ladabrož

Jablečno-zázvorový pečený čaj od SingleFood

Srdíčko forma 7x8 cm od tatulda

Tácka s písací tabulkou od Zelená Paní

Pletená detská čiapka - horčicová od maria1610

A pozor, pozor, je tu naše týdenní HYGGE výzva! Jdete do toho? :)

Pondělí

Uvařit k večeři nový recept, pustit si svoji hudbu na celé kolo, krásně si prostřít a povečeřet při světle svíček. (Úklidem zaúkolovat druhé!)

Úterý

Koupit si nebo natrhat čerstvé květiny - hodně nebo nějakou zeleň ke zkrášlení domova. Případně nezaškodí přidat i nový parfém :-).

Středa

Večer bez televize a jiných obrazovek strávený hraním společenských her, povídáním nebo čtením.

Čtvrtek

Pozvat staré přátele do kavárny/vinárny. Vynechat stěžování a remcání.

Pátek

Domácí kino s rodinou nebo přáteli se spoustou měkkých polštářků, svíček a horké čokolády. Koupit k tomu tu nejdražší a nejlepší zmrzlinu, na kterou vždy jen koukáte.

Sobota

Dlouhatánská snídaně v posteli se všemi, kdo se do ní vejdou. (Nekoukat na ty drobky všude kolem.)

Neděle

Chytit východ sluníčka! Den pro společné venkovní aktivity, výlety, pikniky v přírodě. Večerní koupel časově neomezená s knihou, jednohubkami a Proseccem.

Pěkné a pohodové jaro všem!

 Helenka s Liškou / na kafíčku - ilustrace plná pohody od helenice.art

Malá úvaha o Dánech na závěr

Před dvěma lety jsme na ostrově Ko Kradan v Thajsku potkali dánskou rodinu se třemi dětmi. Naše cesty se nějakou dobu stále setkávaly, a tak jsme měli na přesunech lodí či čekání na odvoz, jídlo, tuk-tuk dost času se s nimi spřátelit a dostatečně si povykládat. Taková cesta po jihovýchodní Asii se třemi dětmi není jen tak a oni se na ni také 3 roky připravovali, šetřili, nechodili do restaurací - vařilo se doma, nekupovaly se nové hračky a zbytečnosti, aby se ušetřilo na dvouměsíční putování po Vietnamu, Laosu a Thajsku. Líbilo se mi to, umět se takhle cíleně uskromnit a pak se těšit z veliké krásné odměny v podobě dobrodružné výpravy. Často jsem je pozorovala, jak si při čekání na večerní rybu spolu hrají domino, povídají si a smějí se.

Vidím dodnes ty nejblonďatejší hlavičky na světě přismažené thajským sluníčkem věčně s pusou od ucha k uchu a ty spokojené rodiče (jako byli utahaní jako koťata z těch třech andílků, co si budem povídat), ale stále se usmívali a užívali si jejich velkou cestu. Pamatuji si to dost přesně, protože jsem tehdy sama byla v pátém měsíci a říkala jsem si při pohledu na ně: Tak tohleto je RODINA. O nějakém Hygge jsem tehdy ani neslyšela, ale teď mohu říct, že tihle si své Hygge žili plnými doušky.

Když jsem se pak ptala, co je v Dánsku zajímavého, jestli by tam člověk měl zajet na dovolenou někdy, "táta" mi odpověděl: Jakoo nic moc zajímavého tam nemáme, to je taková placka, kde nic tu nic, já bych tam nejezdil :-).... ale žije se tam nejlíp na světě! Takže je to potvrzeno, Dánové umějí spokojeně a radostně žít a tak není divu, že si pro to vymysleli výraz Hygge.

Úvodní foto: http://www.katezimmermanpictures.com/lifestyle-ii/